Adadia

"Seorang lelaki biasa yang tetap makan tempe dan ikan masin. Sedang mengurat seorang gadis yang tidak makan bawang"

Thursday, February 23, 2006

Secawan Teh.

Dato' Jais naik angin petang ni. Merah padam mukanya. Riaknya seperti orang sembelit yang tidak dapat menunaikan hajat.

"Camne kau boleh gagal Bir? Hancur rancangan kita. H A N C U R! " diajar adiknya mengeja. Meja kopi itu bergegar dihentak Dato' Jais. Teh di dalam cawan China itu tumpah sedikit.

"Aku mana tau Is,aku dah plan baeekkkk punya. Tapi si Asron tu buat taik. Maklumat tak beritahu aku" Habir mempertahankan diri.

"Taik apa? Si Asron tu ada kerja lain. Aku suruh ke cawangan lawan. Ko tu yang tak reti membaca!" Bentak Dato' Jais

Habir diam. Mukanya macam nangka busuk. Rancangan mengusir penduduk Kg Bukit Best itu tidak berjaya. Surat bantahan penduduk dah sampai meja mesyuarat Exco pagi tadi. Dia tahu memang salah dia. Dia terlambat setup ngan Kiah Itam,orang penting pejabat tanah yang selalu berulang-alik ke rumahnya.Memang dia tidak menahan surat bantahan penduduk walaupun salinannya telah diberi oleh Kiah Itam semasa serapan pagi tadi di kantin pejabat daerah. Secara jujurnya dia buta huruf. 100 surat dikasi pun memang dia tak reti nak eja. Apetah lagi membaca. Suratkhabar pun, dia hanya amik tahu bahagian Sukan. Ada no ajaib pada hari hari tertentu. Tapi cita-cita Habir agak tinggi. Jawatan ketua JKKK Kampung Bukit Best telah diraih tanpa pemilihan dengan restu Dato' Jais, abangnya yang juga wakil rakyat kawasan. Sudah 2 tahun tiada mesyuarat kampung. Rumput di Dewan JKKK tu pun sudah tinggi,boleh diberi makan lembu sekandang.

Asron, adiknya yang paling muda pun nak makan sorang. Selalunya maklumat penting-penting Asron bolot diam-diam. Tetapi dia tidak pasti Asron tahu maklumat pagi tadi atau tidak. Dato' Jais hanya mengharapkan Habir. Kiah Itam pun semakin menjauhkan diri. Hari tu dia ternampak Kiah Itam datang ke rumah Asron. Habir meneka-neka samada dirinya dipermainkan oleh mereka berdua.Mana boleh Asron sorang nak kaya. Getus hatinya. Aku pun nak makan ayam. Hari-hari makan gereh je. Boring. Nak juga merasa pakai Mercedes mata kacang. Rungut Habir. Dia mula merasakan Asron ambil kesempatan ke atas dirinya. Sudah berapa kali begitu. Habuan jual tanah lebihan lebuhraya itu hari pun Habir dapat sikit je. Asron sapu banyak. Habir pasti dia telah dicabul dari belakang.

Habir gusar tentang keadaan koceknya sekarang. Harapan dia, boleh la dapat sekilo dua pengeras dari Dato' Jais jika berjaya hal pagi tadi. Tetapi situasi sebaliknya telah menghancurkan impian isterinya untuk blonde rambut. Isterinya yang bendel itu kerap kali memujuk Habir agar memberikan wang untuk mewarnakan rambut di saloon pekan itu.Kolam ikan Habir tidak mendatangkan pulangan yang masyuk kebelakangan ini. Pemancing lebih minat pergi kolam ikan Maikel di estate kampung sebelah. Maikel pasang pelaris berupa cewek Indon, yang mana tidak boleh dibuat di kampung ni. Kampung ni sensitif sedikit.Tidak seperti penduduk Kampung BaikHati, asal boleh buat duit, halal semuanya. Promosi set karaoke pun tidak mendapat sambutan. Hanya dia anak beranak yang nyanyi sumbang siang malam. Kalau ada orang lain yang menyanyi, semuanya kroni. Tak bayar pun. Berkerut Habir seketika. Tapi Asron ada tanah merah lagi. Umah Asron ada tanah bukit. Dia boleh jual tanah 10 lori sehari. Dapat Rm50 selori jadilah,boleh buat duit ngeteh.

"Aku nak ko usahakan apa jua cara untuk menghalau penduduk kampung tu. Tak kiralah ko nak letak jin peliharaan bapak kita ke, atau ko nak tanam paku kat simpang jalan. Biar jin kacau penduduk yang lalu situ, biar accident banyak.Biar panas". ujar Dato' Jais kali ini dengan nada perlahan. Gaya memujuk. Dia tak boleh terus menerus memarahi adiknya itu.

"Kalau dah panas, nanti laki bini gaduh. Lepas tu sorang-sorang cabut. Baru takde perpaduan kampung tu" sambungnya lagi.

"Pihak pemaju nak sgt tanah ni. Feng shuinya baik. Sama dengan tanah kubur cina depan rumah aku ni. Aku pun dah berkira-kira keuntungan kita dapat. Nanti aku bahagilah untung sama ko. Aku tahu penduduk kampung tu degil, tapi ko gunakan alasan bahawa bahawa negeri ini tidak merestui setinggan. Setinggan menghalang pembangunan. Tanah-tanah setinggan mestilah diberi pemaju. Belakang kita sapu. Kalau tak bila lagi kita nak kaya. Time aku berkuasa ni lah" ujar Dato' Jais memberi harapan palsu pada adiknya yang kelihatan seperti ungka tua. Habir tidak berkata apa-apa. Hanya angguk. Kemudian Habir mengangkat punggung meminta diri untuk pulang. Teh yang dibuat Datin Tsunami tidak disentuh langsung. Takde mood tua-tua kena marah.

Esok pagi Pejabat Tanah Daerah Petola kecoh. Suspek yang dikenalpasti sebagai adik-adik Dato' Jais bergaduh di pejabat tanah. Berebut Kiah Itam. Janda rupanya dia.

-------------------------------------------
Notakaki:

Gereh (Jawa) - Ikan masin.
Bendel (Jawa) - Mengada-ngada
Ngeteh (Jawa) - Minum-minum
-------------------------------------------

di saat ini ..
aku masih menanggung kerinduan..
terhadapmu..
walau ku tahu..
kau takkan berperasaan seperti aku..

adadia 24/02/06 9.02AM

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ai..ada sambungan ke nnt?
tpkan..ape tu?merindu ke? heheeheh

10:54 AM  
Blogger adadia said...

nurul : agak-agak ? he he.

11:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

cerita betul ke ni.

9:33 AM  
Blogger Nazirah Ashari said...

ni cerpen ke aper?
mcm tergantung je. takder sambungan ker?


p/s: nazirah setiap hari juga merindui dia. dan ya, dia juga takkan berperasaan seperti nazirah. selalu saja persoalkan rasa ini.

3:04 PM  
Blogger adadia said...

anynomous : agak-agak?

damnlywird : orang kampung petang-petang minum teh sahaja.

nazirah : rindu siapa? orang Malaysia sekarang rindu nak telefon Samy Vellu.Tapi hp dia rosak, dek 2000 sms masuk.

10:09 PM  
Blogger LUKE said...

best la lu.... nak belajar bikin novel gak lah...

by da way... erk.... i pon tak suka makan bawang tau..**lariiiiiii...

6:10 AM  
Blogger Mohd Asrool Hasbullah B Shuib said...

best2 novel ini :p

10:21 PM  

Post a Comment

<< Home