Adadia

"Seorang lelaki biasa yang tetap makan tempe dan ikan masin. Sedang mengurat seorang gadis yang tidak makan bawang"

Sunday, February 12, 2006

Dimana KARTINI ?

I want KARTINI. I want fly to Bel****.

Masa-masa begini teringat majalah Kartini,karya kartunis Tembakau yang dibeli pada tahun 1997 dan buku sajak Saleh Ben Joned. Dimana letaknya? Saya harus membuat perpustakaan mini di salah satu sudut rumah ini (impian yang masih belum terlaksana dan menghadkan memberi pinjam buku-buku tersebut kepada manusia lain). Sebentar tadi menatap sebuah novel karya Abd Talib Hasan - Kompilasi Sekuntum Bunga Sena. Masih teruja dengan karya Elias Hj Idris - Bunga Bukan Semusim (juga telah hilang), sebuah kisah lelaki untuk lelaki. Saya juga membaca karya novelis wanita seperti Norhayati Berahim,Sri Diah dan Sabariah Araur.

Saya anggap saya mempunyai penyakit "gila baca" kerana saya tetap membaca semasa makan nasi! Hari ini sahaja membeli 2 jenis akhbar iaitu The Star & Kosmo, tidak termasuk Utusan Malaysia yang dihantar setiap pagi oleh En Sahar (pastinya saya bukan lelaki ideal bagi wanita yang tidak berminat berfikir 2 kali kerana hobi saya ini). Satu hari nanti, saya pasti menulis sebuah novel. Tapi saya tidak tahu dimana permulaannya. Cuma sekarang terbayang Botanic Garden di belakang universiti kepulauan Mat Salleh itu.

"Apa yang kita nak, itulah yang kita takkan dapat" (Tembakau).

Allah akan amik apa yg kita sayang sbg tanda Allah sayangkan kita . Maksudnye, bila Allah sayang kita tetapi cinta kita pada makhluk berlebihan, jadi Allah akan tarik balik. Bersediakah saya?

Dari majalah Kartini juga, meminjam kata Umar Al Khattab, "Tidak akan kamu berperasaan gundah walau sekali, jika kau tahu apa yang dicari"

Tergelak spontan semasa membaca komen seorang peserta Program Angkasawan Negara, Kelvin Lim Hock di dalam paper The Star "Most girl want guy works 9 am-5 pm . Many girls like guys in uniform but not the job". Betul ke wanita? Kami lelaki ingin kepastian haha.
Tahniah Asrool dapat futher study ke MMU.

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Most girl want guy works 9 am-5 pm . Many girls like guys in uniform but not the job

8:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

erm, cemane nak ckp ek? subjective soalan ni, fill in the blank pun bkn..tp depend on individual view la: ada yg suka lelaki yg macho+ sedikit selekeh yg macho (eg:mekanik)..cm sy jer..hehe tp ada gak girl yg suka lelaki yg nmpak bergaya dgn uniform..nmpk kemas+bersih. doktor yg x suka makan bwg suke camner ye..?

3:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

menarik blog nih~~ suka baca quote dr tembakau tue~~

bg soklan tu lak~~ IMHO, Ppuan nie suka sgt mdpt attention dr bf/hubby derang. So kalau org tsyg jauh dr mata n takda masa utk derang, tu la myebabkn ada yg merajuk la n etc. Sbb tu ramai prefer laki yg keja kat pejabat kot.

Tapi semua tu ikut individu gak. Yang penting adalah Yakin,Usaha dan Trust~~ Selebihnya kita serahkan pada Tuhan yg Maha Esa.

p/s: nick medusa nih penah gak dlm irc sekitar 1997-1998. tapi saya rasa ramai gak yg guna nick nih dulu~~

4:36 PM  
Blogger adadia said...

Tanya doktor lak nurul :P.Erm, sebenarnya soalan saja diajukan,tidak berniat apa-apa. Dunia ini mmg semulajadi abstract. Medusa, erm that time saya ada dalam IRC starting 98-now.Just notice nick medusa.Which #? #etrajaya?#lutong?#PPP ? DALNET server i think.

5:35 PM  
Blogger Unknown said...

red, this is a brilliant blog. Will add u in my list dude... long time no see da... where u at now? Me still in Kem Sg. Besi.

Stay in touch bro.

Regards,
Mueklatip

9:32 AM  
Blogger Tok Rimau said...

Bookoholic = Ketagihan Baca.

10:46 AM  
Blogger the artist and i said...

jadiklah penulis wahai shah

11:54 AM  
Blogger the artist and i said...

jadiklah penulis wahai shah

11:54 AM  
Blogger adadia said...

Tok,
Ada ke bookoholic?. Satgi cek kamus.

Ayu,
setakat menulis boleh. Tapi belum ada matlamat. Saya belum se-kreatif anda.

12:20 PM  
Blogger Nazirah Ashari said...

so this is the first visit here. good entry this one is.

sesungguhnya tiada yang lebih sempurna dari membaca. saya suka membaca dan saya hargai setiap saat yang saya ada dengan membaca. lelaki yang membaca pada saya nyata sexy dan menjadi bukti dia seorang yg educated. saya suka lelaki sebegitu. seperti bapa saya. sempurna nyata. dan abah suka membaca.

saya juga selalu berkata pada diri, satu hari nanti saya akan tulis novel. yang sukar itu ialah untuk memulakannya. satu dua ayat pertama bisa ditaip dan kemudian diri jadi bosan, takut tak boleh teruskan. idea terhenti. tapi saya masih mahu untuk menulis novel satu hari nanti. ya, satu hari nanti...

yes, it's true indeed. most girls want guys to werk ONLY during the normal office hour. this is so because girls like to use the balance hour of the day for the quality moments. and yes, girls adore guys in uniform. my father is a soldier and he's hot wearing the uniform but the job sucks. he have to werk hard for years and years to get to the higher level. thats it. and do u realize that most uniform jobs are govt based job. u werk for the govt. and u know the sallary of a govt werker...

2:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Yerp,dalnet. #petrajaya (1998)
Tapi kalau tak salah ada sorang gak guna nick nih frm #lutong/lutong-. Maybe dia la kut.

4:05 PM  
Blogger Nazirah Ashari said...

ya, saya student uitm. naper yer?

10:40 AM  
Blogger the artist and i said...

hanya mampu membaca..*wink

2:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

i like the quote from Umar Al Khattab and i like reading your blog too.. :)

2:44 PM  
Blogger adadia said...

Nazirah : just tanya heh. aura ke-UiTM terserlah.

Ayu : kerja mana lanih?

Anonymous : thanks :)

7:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Enjoyed a lot! » »

6:55 PM  

Post a Comment

<< Home