Adadia

"Seorang lelaki biasa yang tetap makan tempe dan ikan masin. Sedang mengurat seorang gadis yang tidak makan bawang"

Sunday, June 25, 2006

Temper

2-3 hari sekali kabel telefon dicuri. Pada masa itu, marah saya menjadi-jadi. Tidak semena-mena saya menjadi ahli sihir, menyumpah pencuri itu menjadi katak.

Apa sebab kejadian ini semakin berleluasa?
Pertama sekali disebabkan harga tembaga itu sendiri. Harga tembaga yang ada di wayar telefon tersebut mencecah RM 13.00 sekilo. Harga besi yang lain saya kurang pasti. Nanti kalau dah dapat tangkap pencuri tu, saya 'interview' baikk punya.

Kedua, kewujudan banyak kedai untuk menjual besi ini. Pepatah Melayu kata tumbuh cam cendawan. Jadi ini memudahkan besi-besi ini dijual secara cepat selain tiada kawalan dari pihak berkuasa. Maka dengan itu, bukan sahaja kabel telefon dicuri. Penutup longkang masjid, penghadang jalan (divider besi) dan pagar rumah juga menjadi sasaran para 'mereka yang rajin membuat duit ini'. Sikit hari lagi, pintu kereta anda akan hilang sebelah angkara mereka ini.

Diberitakan kepada saya oleh orang lain, tauke kedai besi ini boleh mendapat RM300,000 sebulan.

13 Comments:

Blogger Confessions Of A Female Cryptic Mind said...

Assalamualaikom

hehehehe.. Dunno la hek, but saya really2 laughed when I read that you sumpah dea jadi katak.

ahahahaha.. hilarious.

3:22 AM  
Blogger adadia said...

regarious Imperfect Perfectionist :itu reaksi bila marah. er, mekasih singgah.

1:08 PM  
Blogger Confessions Of A Female Cryptic Mind said...

Assalamualaikom.

Terima kasih for singgahing as well kat me place. Tp confuse sket ar

[Amma, so blinking this page]
Haper ertinya hek? saya sungguh x de paham. hehehe.

4:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

eheheh:P kerjaya baru ni..
kalo nak kaya cepat bole rembat besi/kabel tepon la..lallalla :P

p/s : ngk2 la sape tukang wiring kat situ2 ....ntah2 suspek utama tu..ehh, bukan kamu ke?? :P

10:48 PM  
Blogger Oimira said...

heheh..
aku amat bersimpati ngan ko.
jumpe kt shah alam :p

9:15 AM  
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

kau baik kau sumpah jadi kabel balik?

Tak hairanlah tokey besi buruk pun mampu lakai Skyline GTR34 !!!

12:35 PM  
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

silap..
lakai = pakai

12:35 PM  
Blogger Nazirah Ashari said...

mahalnyer... patut la... *org seperti sy tak pernah tau bender2 nih*

kira baik lah tuh sumpah jadi katak jer... banyak lagi makhluk lain yg lagi terrible.

9:27 AM  
Blogger hamka said...

silap sumpah jadi mayat terus..

suratan atau kebetulan?

6:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

saya penah gak kecurian barang.dicuri dr beg dlm kargo.mmg dlm hati menyumpah2.tp ayah kata, mcm ni lah, kite doakan pencuri tu jgn jadik pencuri lagi.biar Allah bukakn hati die utk bertaubat.mana tau, die tgh kesesakan wang utk belikn anak die susu ke?hati saya sejuk kejap dgr nasihat ayah..:)

7:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

sabar aje la "wak", kabare lu?

4:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ahaaa.. betul tu. Apa kata sumpah dia jadi kabel tembaga tu jugak. Biar dia rasa kena curi dan kena jual... ekeke... tak pun di pasang semula menggantikan line streamyx anda... mueskeskes...

3:11 AM  
Blogger adadia said...

kepada semua : aku sabar..hehe..

p/s : ustaz Hamka sila buat artikel pasal Sabar.

4:24 PM  

Post a Comment

<< Home